top
Print side E-mail side 

Google giver hjemmesider et lille SEO ranking boost med HTTPS

I August måned 2014 meldte Google officielt ud på Google Webmaster Central Blog, at hvis du tilføjer et HTTPS -SSL 2048 bit nøgle certifikat på dit websted, vil det medføre et mindre løft i din overordnede SEO.

https seo ranking boost

HTTPS står for Hypertext Transfer Protocol Secure (HTTPS), og er en protokol til sikker kommunikation over et netværk. Protokollen er særlig udbredt i anvendelse på internettet, og det overordnede formål med dette HTTPS er sikkerhed. Specielt forbyggelse mod det, man kalder man-in-the-middle-angreb via Internettet.   

HTTPS sikrer en godkendelse og verificering af hjemmesiden og den underliggende web-server, brugeren kommunikerer med, som så beskytter brugeren mod disse mand-in-the-middle-angreb. Den HTTPS cerfiticering, man bruger på sitet, giver også brugeren en god garanti for, at han kommunikerer med netop det website, han ønsker at kommunikere med (i forhold til et falskt site). Formålet med https er desuden at sikre, at indholdet i udvekslingen mellem brugeren og webstedet ikke kan læses eller blive forfalsket af tredjemand.

HTTPS er godt for brugeren og for SEO-optimering

Google har kørt en kampagne, de kalder "HTTPS everywhere", hvor de er fortalere for denne sikring af websites. Denne kampagne medfører, at flere og flere brugere bliver opmærksomme på https og de fordele, der er som både bruger og ejer af et website.  

Deres udmelding med at det nu også påvirker søgeresultatet, vil helt sikkert også medføre en yderligere udvidelse af kendskab til HTTPS.  Dette kendskab forventer vi vil medføre, at de brugere, der ”hænger i overvejelsen” om brug af et website, vil blive påvirket positivt til at engagere sig med websitet, hvis det anvender HTTPS. Denne nye Call2Action kan i sig selv medføre bedre resultater for brugeren, og dermed også for sitet som helhed.

Og Google har som nævnt også selv meldt ud, at det påvirker søgeresultatet, men meget lidt. Vi har ikke ved selvsyn kunnet konstatere en umiddelbar RANK ændring, men har i hvert fald heller ikke kunnet konstatere det modsatte. Google bekræfter, at i forhold til andre ranking faktorer, som eksempelvis godt indhold, er skift til HTTPS ikke en stor faktor endnu. De lader dog også forstå, at de på sigt kan tænkes at ændre vægtningen i positiv retning i forhold til rank osv.

Det skal ikke udelukkende være forSøgemaskineoptimerings skyld du vælger HTTPS.
Forudsat at vi har styr på de andre SEO faktorer, er HTTPS et tiltag, der kan skubbe lidt i den rigtige retning. Mange bække små er et koncept, vi ofte må operere med som Content & SEO aktører. Også i dette tilfælde. Med internet sikkerhed og SEO-optimering in mente mener vi, at HTTPS er et fornuftigt tiltag.  

Det er derfor vores bedste overbevisning, idet omkostningen er relativ lav på de fleste websites, at det vil være et tiltag, vi klart kan anbefale for de fleste websites. Såfremt CMS og website understøtter det, vil det også være et tiltag, der koster meget lidt. Og kun tager lidt tid at implementere for udbyderen samt web-udvikleren.

Forskellige former for HTTPS certifikater:

EV - extended validation
En ekstra validering af website og virksomhed som gør adresselinjen (URL) grøn. Højt sikkerheds-niveau med en høj synlighed. EV-certifikater er den næste generation SSL-certifikat, fordi de hjælper med at beskytte mod phishing-angreb. Extended validation certifikater er også industri-standard for e-shops identitet.

Wildcard certifikater
Dette certifikat dækker over flere subdomæner på et hoveddomæne. Fx *.domæne.dk dækker over a.domain.dk, site.domain.dk, www.domain.dk osv. Wildcard certifikatet kan ikke bruges med Extended Validation.

Valideret certifikat:
Din virksomhed valideres af cerfitikat udsteder, så der er garanti for at virksomheden findes førend certifikatet udstedes.

DNS eller domæne valideret certifikat:
Certifikatet verificeres ved at kunne sende en e-mail til en defineret mail-adresse på sitets domæne.Code signing certifikat:En fil, der indeholder en digital signatur. Denne bruges til at underskrive eksekverbare filer og scripts for dermed at bekræfte din identitet og sikre, at din kode ikke er blevet ændret eller ødelagt, siden den blev underskrevet. Dette hjælper dine brugere til at afgøre, om din software er en, man kan have tillid til.  

Alt i alt er HTTPS en god sikkerhed for brugeren og dermed også sund fornuft for websitet. Vi anbefaler, at I overvejer det som et muligt tiltag.   

Håber det giver mod på at komme i gang med certificeringen. Good luck med det hele – og hvis det driller så sig endelig til – vi vil jo så gerne hjælpe.

Relaterede dokumenter:
BLOG SEO & SEM VÆRKTØJER. SØGEMASKINE OPTIMERINGS VÆRKTØJER VI BRUGER
 

Der findes utallige forskellige websites og programsoftware, der stilles til rådighed når man Googler det lidt. Søgemaskineoptimering (SEO) & Søgemaskine Marketing (SEM) er store emner. 

Vi vil her linke til de vigtigste hjælpe værktøjer der er tilgængelige derude — og håber i finder indsigt.

CMS FRA MEDIA2 UNDERSTØTTER COOKIE-BEKENDTGØRELSEN.

Media2 CMS og ”Cookie-bekendtgørelsen”. 

Ny "cookie vejledning" fra Erhvervsstyrelsen er skabt for at gøre det lettere for virksomhederne at overholde reglerne. Denne nye vejledning varsler også indgreb for dem, som ikke efterlever loven. 

Media2 CMS understøtter selvfølgeligt disse krav.

media2 cms understøtter cookie bekendtgørelsen
CONTENT MARKETING – STRATEGI, BRANDING, EKSPONERING OG MERSALG

Content marketing er en marketingteknik, der handler om at markedsføre sig, ved hjælp af konsekvent indhold, for at tiltrække og opbygge et veldefineret publikum, med det formål at erhverve nye kunder eller for at opnå en anden form for forretningsmæssig værdi.

Pointen er, at man ved at dele kvalitetsindhold bereder vejen for brandloyalitet og på sigt købelyst. Ved at være en klog og raffineret indholdsudbyder, har man sørget for at skabe en relation til kunden.  

Content Marketing af Media2
DET PERFEKTE SEO-DOKUMENTS OPBYGNING!

Det perfekte SEO-dokuments opbygning!

Hvordan skaber man det perfekte SEO-dokument, og er det nu så svært? Der er et hav af leverandører af SEO og websites, men når det kommer til Google, er der kun én måde at skabe det perfekte SEO-dokument — uanset hvem der er CMS og SEO leverandør.

Det perfekte SEO-dokument er skabt med udgangspunkt i emnet og i, hvad den besøgende har brug for at vide. Indholdet bør bestå af relevant information, baseret på den besøgendes søgen på emnet.

Læs mere her!

det perfekte seo dokument
GOD SØGEMASKINEOPTIMERING KRÆVER LINKS

Gode links fra samarbejdspartnere og andre relevante sites er god SEO. De bedste links kommer fra hjemmesider med en høj side-autoritet og høj relevans. Eksempelvis er DR og TV2 altid interessante at blive linket til fra. Man må forudsætte, at de udelukkende linker såfremt, der er interessant og relevant indhold at hente ved at følge linket. En side med høj autoritet, der også indeholder samme emne som jeres, vil være det optimale link at få.

der skal links til god seo
GOOGLES UDSKIFTNING AF SØGEMOTOR KALDES GOOGLE HUMMINGBIRD

Blev i ramt af Google´s udskiftning af søgemotor? Google Hummingbird ændrer på reglerne, men søgemaskineoptimering er stadig vigtigt. Man skal bare kende de nye spilleregler for SEO. Google har i forbindelse med deres fødselsdag “fejret” dagen med at udskifte søgealgoritme. Denne udskiftning signalerer efter Googles eget udsagn en smartere søgning, som gerne skulle give en mere ”menneskelig” oplevelse til brugeren og kunne levere bedre og mere direkte svar på spørgsmål/søgningen. Det kræver, at vi som site-ejere bliver bedre til content marketing.

Google Hummingbird
HJEMMESIDENS OPBYGNING OG BRUGERENS ADFÆRD PÅVIRKER DIN PLACERING.

Hjemmesidens opbygning og brugerens adfærd påvirker din placering. Brugeradfærd monitoreret og efterfølgende tilpasset brugerens ønsker, vil medføre væsentlige forbedringer. Både i forhold til kommunikationen med brugeren, men også i forhold til din hjemmesides rank og placeringer på Google.

NU ER DET BLEVET ENDNU LETTERE AT ARBEJDE MED MEDIA2 CMS.
 

Vi er netop blevet færdige med, en ikke uvæsentlig tilpasning af vores CMS. Vi har tilføjet muligheden for at arbejde med indholdet i CMS i form af skabeloner eller Widgets. Tidligere kunne du skabe dine egne skabeloner, men nu giver Media2 CMS dig muligheden for at arbejde med dit eget indhold i pre-definerede præsentationsskabeloner også kaldet widgets.

NY GOOGLE - MOBILE FRIENDLY - ALGORITME VIL BELØNNE MOBILE WEBSITES

Det er nu vigtigere end nogensinde at sikre, at dit website eller din mobil app er mobil-venlig. Google har meldt ud, at fra den 21. april vil Googles nye faktorer for mobil ranking påvirke dit websteds placering i søgeresultaterne i forbindelse med mobile søgninger. 

Den nye Google mobil søge-algoritme vil identificere og justere søgeplaceringen i real-time baseret på hvert enkelt dokuments mobil-venlighed.  

mobilegeddon og media2
SEO-OPTIMERING. HER ER DE KENDTE PARAMETRE, MAN ARBEJDER MED.

Formålet med SEO og SEM er helt grundlæggende at styrke jeres virksomheds brand og salg ved hjælp af internetmarkedsføring. Det handler om at skabe et godt fundament, så I får mest mulig relevant trafik på websitet for den mindst mulige arbejdsindsats.   Der gælder et sæt klare guidelines for, hvordan man optimerer sit website i den organiske søgemaskine, som vi vil gennemgå her. 

seo
SOFTWARE, STYRESYSTEMER & CMS SKAL OPDATERES

De nyeste browsere er skabt til de seneste styresystemer og updates. Plug-ins skabes og opdateres til de seneste browsere. De seneste CMS´er er udviklet til de seneste browsere.

Software, der ikke bliver opdateret, er en sikkerhedsrisiko, der skaber huller og sårbarheder, der kan udnyttes til at trænge ind i dit system. Opdateret software kræver opdateret software. 

opdater dit software
TEST WEBSITE OG CMS HASTIGHEDSKRAV FRA BRUGERNE OG GOOGLE.

Website og CMS hastighed påvirker både brugerens og Googles oplevelse af dit indhold. Besøg, sidevisninger, konverteringsrater, content og landingsider er for mange virksomheder allerede i dag væsentlige områder, man fokuserer på og arbejder intensivt med. 

Det er ganske enkelt nødvendigt for at optimere brugerens oplevelse og websitets resultater.

Website hastighed
VIGTIGT! WEBSHOP-EJER, DER ER KOMMET NYE REGLER!

Forbrugeraftale - og købe-loven bliver tilpasset, hvilket betyder ændringer for netbutikkerne i deres oplysningspligt, samt i forbrugerens fortrydelsesret og returneringsmuligheder. 

Driver I i dag en webshop, bør i gennemgå reglerne og vurdere, hvad der skal ændres i CMS med hensyn til handelsbetingelser og beskrivelser etc.       Rettelserne bør foretages inden 13. juni 2014.

nye e-handels regler
WEBSITE & CMS SKAL TESTES. TEST AF DESIGN OG INDHOLD ER BÅDE NØDVENDIGT OG NYTTIGT.

Godt indhold er skabt med udgangspunkt i emnet og i, hvad den besøgende har brug for at vide. Indholdet bør være unik, relevant information, baseret på brugerens søgen på emnet. Det relevante indhold må gerne vises på en let og informativ måde, som ikke stiller brugeren i tvivl om formålet med siden.

split testing
YOUTUBE OG VIDEOANNONCERING VIA GOOGLE ADWORDS

Video er ikke alene det hurtigst voksende medie nogensinde. Det er også en spændende, interaktiv og utrolig effektiv måde at engagere brugerne på.

Derfor har YouTube nu indtaget pladsen som verdens næststørste søgemaskine – kun efterfulgt af storebroderen Google

YouTube annoncering